پکینگ پمپ
پکینگ پمپ نوعی آب بند می باشد که از زمان های گذشته و در مصر باستان مورد استفاده قرار می گرفت. استفاده از پکینگ پمپ از قرن نوزدهم و با توسعه استخراج نفت افزایش یافت. پکینگ ها به دلیل ساختار ساده، قیمت مناسب و دسترسی مناسب جزو پرکاربردترین آب بند ها می باشند.
پکینگ پمپ را در حفره مخصوص آب بندی قرار داده و با استفاده از شیار آب بندی یا همان پیچ های گلند، به صورت محوری فشرده می شود. زمان حرکت نسبی شافت و پکینگ به علت پلاستیسیته پکینگ، نیروی شعاعی تولید شده و موجب ایجاد تماس بین پکینگ پمپ و شافت می شود. حال یک لایه نازک روغنی که به آن اثر یاتاقان گفته می شود در سطح تماس ایجاد می شود. و در قسمت هایی که تماس ایجاد نشده، یک شیار روغنی تشکیل می شود. بدین صورت تمامی بخشهای تماسی و غیر تماسی ظاهری شبیه مارپیچ پیدا می کنند. که مهمترین وظیفه آن، جلوگیری از نشت سیالات می باشد. عملکرد پکینگ موتور بر پایه همین شکل های مارپیچ و لایه های نازک روغنی بنا شده است.
برای داشتن یک آب بندی خوب در پکینگ پمپ، باید فشردگی و روغن کاری مناسبی بین شیار مارپیچی و اثر یاتاقان ایجاد شود. در صورتی که روغن کاری خوب انجام نشود و یا فشردگی بیش از حد باشد، لایه روغنی به درستی تشکیل نمی شود و یک اصطکاک بدون روغن بین شافت و پرکنندگی ایجاد می کند که باعث آسیب شافت و خوردگی می شود.
پکینگ پمپ را می توان به دو دسته کلی درزگیر نواری و پکینگ تسیم کرد. که در ادامه به اختصار توضیح داده خواهد شد.
این پکینگ پمپ از نوارهایی تشکیل شده است که که در داخل شیار و پوسته آب بند قرار داده می شود. این نوع از پکینگ پمپ در آب بندی های تماسی ساده ترین روش مورد استفاده برای آب بندی است. و در موتورهایی که دما، فشار و سرعت کمتری دارند استفاده می شود.
این نوع از آب بندی که به پکینگ معروف است و می تواند دما و فشار بالاتری را تحمل کند. البته از این نوع پکینگ باید در سرعت پایین استفاده شود هر گاه پکینگ پمپ مورد استفاده قرار بگیرد سرعت پمپ موتور باید کمتر از 6 متر بر ثانیه باشد. زیرا در این پکینگ سطح تماس شفت و پکینگ زیاد است و فشار زیادی دارد که این امر موجب خوردگی می شود.